ÁLTALÁNOS SZERZŐDÉSI FELTÉTELEK
Érvényes: 2023.04.20.
Tájékoztatjuk, hogy a kincseshazdunaharaszti.hu webáruházon való megrendelése, ill. vásárlása esetén ún. távollévők között kötött szerződés jön létre, amely olyan fogyasztói szerződés, amelyet a szerződés szerinti termék vagy szolgáltatás nyújtására szervezett távértékesítési rendszer keretében a felek egyidejű fizikai jelenléte nélkül úgy kötnek meg, hogy a szerződés megkötése érdekében a szerződő felek kizárólag távollévők közötti kommunikációt lehetővé tévő eszközt alkalmaznak.
Jelen dokumentum tartalmazza a KincsesHáz webshop működésére, megrendelési és szállítási folyamataira vonatkozó általános szerződési feltételeket.
Az Általános Szerződési Feltételek (továbbiakban: ÁFSZ) hatálya a https://kincseshazdunaharaszti.hu weblapon történő jogviszonyokra terjed ki.
Az ÁFSZ a fenti weboldalon folyamatosan elérhető, letölthető, és az alábbi linkről kinyomtatható (https://kincseshazdunaharaszti.hu/aszf.pdf).
1. A SZOLGÁLTATÓ ADATAI
A vállalkozás neve: Andrásik 2001 Kft.
Székhelye: 2330 Dunaharaszti, Domb utca 62.
Adószáma: 12634354-2-13
Cégjegyzékszáma: 13 09 087764
Nyilvántartásba vevő hatóság neve: Budapest Környéki Törvényszék Cégbírósága
Cég bankszámlaszáma: 11742180-21457964-00000000
Képviselő neve: Andrásik Sándor
Honlap címe: https://kincseshazdunaharaszti.hu
Webshop címe: 2330 Dunaharaszti, Soroksári út 65/c.
E-mail cím: kincseshaz2001@gmail.com
Telefonszám: +36-20-315-5167
Tárhelyszolgáltató adatai: Dotroll Kft. 1148 Budapest Fogarasi út 3-5. https://dotroll.com/
A cég jelen dokumentumban: „Szolgáltató” vagy „Eladó”.
A vásárló jelen dokumentumban:, „Megrendelő”, „Ön”.
2. ALAPVETŐ RENDELKEZÉSEK
Fogalmak:
Felek: Szolgáltató/Eladó és Megrendelő/Fogyasztó együttesen
Szolgáltató: aki a https://kincseshazdunaharaszti.hu elektronikus felületen a saját termékeit eladásra kínálja
Fogyasztó: Jelen ÁSZF alkalmazásában fogyasztónak az a 18. életévét betöltött természetes személy minősül, aki a Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 3. pontja szerint szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül jár el.
Megrendelő: az a 18. életévét betöltött természetes személy, illetve az a jogi személy, aki a https://kincseshazdunaharaszti.hu oldalon megrendelést adott le
Fogyasztói szerződés: szerződés, melynek egyik alanya Fogyasztónak minősül
Jótállás: a Fogyasztói szerződés esetében a Polgári Törvénykönyv szerint
o jogszabályi kötelezettségen túlmutató, illetve önként, a szerződés megfelelő teljesítéséért
vállalt jótállás
o kötelező jótállás, mely jogszabályon alapul
Szerződés: a Felek között a webshop és e-mail felhasználásával történő adásvételi szerződés megkötése
Távollévők között kötött szerződés: a szerződés tárgyát képező termék megvásárlására irányuló szerződés, amely a felek egyidejű fizikai jelenléte nélkül, távollévők közti kommunikációs eszköz alkalmazásával, távértékesítési rendszer keretein belül kerül megkötésre
Távollévők közti kommunikációs eszköz: a felek távollétében szerződési nyilatkozat megtételére alkalmas eszköz, pl. internetes hozzáférést biztosító eszköz, nyomtatvány, katalógus, telefon
Termék: a https://kincseshazdunaharaszti.hu webshopjának árukészletében lévő, eladásra szánt, birtokba vehető, Szerződés tárgyát képező, forgalomképes ingóság
Webshop: webshopunk, melyen a szerződéskötés megvalósul
Vonatkozó jogszabályok:
a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény („Ptk.”)
a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény
az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény
a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény, valamint
a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet
Az Európai Parlament és Tanács (EU) 2018/302. rendelete (2018.02.28.) a belső piacon belül a Fogyasztó állampolgársága, lakó/letelepedési helye alapján való indokolatlan területi alapú tartalomkorlátozással és a megkülönböztetés egyéb formáival szembeni fellépésről, valamint a 2006/2004/EK és az (EU) 2017/2394. rendelete, továbbá a 2009/22/EK irányelv módosításáról
Európai Unió a fogyasztói jogokról szóló 2011/83/EU irányelve
Az ÁFSZ-ben nem szabályozott kérdésekre, valamint jelen Szabályzat értelmezésére a magyar jog az irányadó. A vonatkozó jogszabályok kötelező rendelkezései a felekre külön kikötés nélkül is irányadók. Ha az ÁSZF valamely pontja Jogilag hiányos vagy hatálytalan, attól még a szerződés további pontjai érvényben maradnak és a hatálytalan vagy hibás rész helyett a vonatkozó jogszabályok rendelkezései alkalmazandók.
Az Eladónak nincs a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény szerinti magatartási kódexe. A szerződés a megrendelés leadásával jön létre, mely cselekménnyel a Megrendelő egyúttal elfogadja jelen ÁFSZ rendelkezéseit. A Szolgáltatónak jogában áll esetenként az ÁSZF-et módosítani, így Megrendelőnek minden vásárlás előtt újra el kell olvasni és elfogadni a Szolgáltató általános szerződési feltételeit. Ezek a módosítások az interneten való megjelenés pillanatától érvényesek és nem alkalmazhatóak a korábban megkötött szerződésekre. A honlapon leadott minden rendelésre a leadásának dátumán érvényben lévő ÁSZF érvényes.
3. SZERZŐI JOGOK
A https://kincseshazdunaharaszti.hu weboldal szerzői műnek minősül a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény 1. § (1) bekezdése értelmében, szerzői jogi védelem alatt áll minden egyes része. Tilos a weboldalon található képek, szövegek, szoftveres, illetve grafikai programok engedély nélküli használata, továbbá a weboldalt módosító, kártékony alkalmazások használata, ugyanezen törvény 16. § (1) bekezdése szerint. A weboldalról, valamint adatbázisunkból történő anyagok, képek, videók, szövegek átvételére kizárólag a jogtulajdonos (Andrásik 2001 Kft.) írásos hozzájárulása esetén van lehetőség, forrásmegjelölés feltüntetése mellett.
4. ADATKEZELÉS, ADATVÉDELEM
A Szolgáltató a birtokába jutott adatokat csak közvetlenül az érintettől fogadja be, azokat bizalmasan kezeli, kizárólag a rendelések teljesítéséhez és vásárlással kapcsolatos célokra használja fel.
A Szolgáltató a felhasználó adatait
az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 rendelete (2016. április 27.) a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet, azaz az általános adatvédelmi rendelet hatályon kívül helyezéséről
a hatályos magyar jogszabályokban foglaltaknak
o az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény,
o a kutatás és a közvetlen üzletszerzés célját szolgáló név- és lakcímadatok kezeléséről szóló 1995. évi CXIX. törvény megfelelően kezeli és minden tőle telhetőt megtesz az adatok védelme érdekében.
A Szolgáltató adatkezelésének célja: a Megrendelő által megrendelt termék rendelés teljesítése, valamint a termékkel kapcsolatos információk közvetítése. Az adatszolgáltatás önkéntes, határozatlan időre történik azzal, hogy azt írásban a Megrendelő bármikor visszavonhatja.
A Szolgáltató a Megrendelő személyes adatait harmadik félnek nem adja át, a szerződés teljesítésekor (szállítás) a Megrendelő neve és lakcíme a kiszállítás teljesítése érdekében, annak céljából kerülhet átadásra a szállítást végző számára.
Az adatvédelmi nyilatkozat tartalmazza azon elveket, melyek meghatározzák Szolgáltató személyes adatok védelmével kapcsolatos gyakorlatát, mely során figyelembe veszi a vonatkozó hatályos jogszabályokat. Az Adatvédelmi nyilatkozat elérhető az alábbi linken: LINK
A webáruház szolgáltatásainak igénybevételéhez cookie-k engedélyezése szükséges. Amennyiben nem szeretné engedélyezi a cookie-k használatát, letilthatja a böngészője beállításaiban. Cookie-k tiltása esetén a szolgáltatás bizonyos elemei csak részben, vagy egyáltalán nem használhatóak. A cookie egy olyan fájl, amelyet a szerver küld a felhasználó böngészőjének, és amelyet a felhasználó számítógépe tárol. A cookie-ban személyes adat nem kerül tárolásra.
5. A WEBSHOP HASZNÁLATA, A RENDELÉS MENETE
5.1. A webáruház
Webáruházunkon bútorokat, porcelánokat és egyéb régi, használt tárgyat (a továbbiakban együtt régiség, termék, ill. termékek) vásárolhatnak és ezzel összefüggésben szolgáltatásokat vehetnek igénybe.
Árukészletünk havonta bővül. Nagy gondot fordítunk arra, hogy az általunk kínált termékekről a legpontosabb tájékoztatást adjuk, ezért a termék adatokon kívül tájékoztatjuk a termék állapotára vonatkozó leírással, valamint a termékekről készült részletes fotókkal is. Honlapunk egy időben minden termékből csak egy
példányt kínál fel.
A kiválasztott termékek előzetes személyes megtekintésére lehetőséget biztosítunk (KincsesHáz 2330 Dunaharaszti Soroksári út 65/c.). A személyes megtekintés és átvétel minden esetben előzetes telefonos egyeztetést követően lehetséges!
EGYES TERMÉKEKET CSAK SZEMÉLYES ÁTVÉTELLEL TUD MEGVÁSÁROLNI, EZ AZ INFORMÁCIÓ A TERMÉKLAPON A LEÍRÁSBAN SZEREPEL. KÉRJÜK VÁSÁRLÁS ELŐTT VEGYE FIGYELEMBE EZT AZ INFORMÁCIÓT!
5.2. A rendelés
A webáruházon keresztüli értesítő felvételhez, vásárláshoz, vagy egyéb szolgáltatások igénybevételéhez regisztráció nem szükséges.
A weboldalon menürendszerben történik a böngészés. A termékek kategóriánként rendszerezve vannak. Egyegy kategória nevére kattintva megjelennek az abban szereplő termékek. A termék nevére kattintva az adott termék részletes leírása, illetve a termékről készült fényképek is láthatók.
Oldalunkon található termékeket rendelés feladásával vásárolhatja meg. Az „Ajánlatkérés” menüpontban lehetősége van kérdést feltenni a termékkel kapcsolatban, amire megpróbálunk rövid időn belül választ adni. A termék adatait, leírását és fényképét tartalmazó terméklapon a fotóktól jobbra található a kosár ikon. Erre kattintva helyezze bele a kiválasztott terméket a kosárba. A jobb felső sarokban lévő kosár ábrájára kattintva tekintheti meg kosara tartalmát.
Amennyiben meg szeretné vásárolni a terméket, úgy kattintson a „Kosárba” gombra. Ha több terméket kíván rendelni, kérjük, szíveskedjék azokat a kosarában összegyűjteni és egyszerre megrendelni őket. A kosárba helyezett termék(ek)et egy óra hosszáig fenntartjuk az Ön részére. Amennyiben a termék(ek)et egy órát követően nem rendeli meg, azok – bár kosarában továbbra is feltűntetésre kerülnek – más számára is ismét megrendelhetővé és megvásárolhatóvá válnak.
Adatbázisunk korlátlan ideig tárolja az Ön kosarának tartalmát, de az adott termék kosárba helyezése után egy órával a kiválasztott termék újra megjelenik a mások által is megvásárolható termékek állományában. Ha a kosarában lévő terméket valaki más hamarabb rendeli meg, Ön elesik a termék megvásárlásának
lehetőségétől. A kosárba helyezés a Megrendelőt nem kötelezi a vásárlásra, a kosárba gyűjtött termékeket bármelyik későbbi időpontban is megrendelheti, természetesen akkor, ha valaki más még nem rendelte meg őket. Ha eláll a vásárlástól, akkor a kosarából a rendelés pillanatáig bármikor törölheti a termékeket.
Egy adott termék megvásárlása a kosár gombra történő kattintással történik. A kosárban lévő termékeket a Kosár megtekintése segítségével nézheti meg és ellenőrizheti a Megrendelő. Itt lehetősége van módosítani a mennyiségeken vagy törölni termékeket. Az egyes termékek mennyiségének nullára állításával törölhető az adott termék a Kosárból, mely állapot a Kosár frissítése ikon használatával aktualizáltan ellenőrizhető. Ilyen módon akár a kosár teljes tartalma törölhető. A „Tovább a pénztárhoz” gombra kattintással a Pénztár oldalon tekintheti meg e rendelés részleteit a Megrendelő.
Ezen a felületen kell megadnia:
személyes adatait (név, cím, telefonszám, e-mail cím, esetleges szállítási cím)
ha van kedvezményre jogosító kuponja, akkor annak kódját
a szállítás módját (személyes átvétel, MPL házhozszállítás, MPL csomagautomata, MPL postán maradó
csomag)
a fizetés mikéntjét (közvetlen banki átutalás)
a rendeléshez fűzött megjegyzését, ha van
Ezen a „Rendelés részletei” felületen tudja elfogadni az ÁSZF-t a Megrendelő a kijelölt négyzetben elhelyezett pipával, majd a „Megrendelés elküldése” gombbal véglegesítheti rendelését. Miután véglegesítette rendelését a Megrendelő, a megadott e-mail címére kap egy automatikus visszaigazolást, amely tartalmazza megrendelése adatait.
Amennyiben nem kap ilyen levelet a rendszer nem fogadta el megrendelését. Ilyen esetben fel kell vennie a kapcsolatot a webshoppal. Miután elvégeztük megrendelésének feldolgozását, a megadott e-mail címére küldünk Önnek egy Megrendelés lezárva visszaigazolást. A termék kiszállítására csak ezt követően kerül sor. Rendeléséről haladéktalanul, de legkésőbb 48 órán belül, ill. a termék átadásáig email címére küldött válaszlevélben tájékoztatjuk. A visszaigazolásban linken keresztül és mellékletben is elérhetőek jelen általános szerződési feltételek, amelyek tartalmazzák a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 11. § (1) bekezdésében meghatározott tájékoztatást.
A webáruházon feladott rendeléseket rendszerünk tárolja.
5.3. A rendelés adatainak módosítása
A Vásárlónak a megrendelés során a megrendelés véglegesítése előtt folyamatosan lehetősége van az általa bevitt adatok módosítására. Felhívjuk figyelmét, hogy az Ön felelőssége, hogy az Ön által megadott adatok pontosan kerüljenek bevitelre, hiszen az Ön által megadott adatok alapján kerül számlázásra, illetve szállításra az áru. A rosszul megadott e-mail cím, vagy a postafiókhoz tartozó tárhely telítettsége a visszaigazolás kézbesítésének hiányát eredményezheti és meggátolhatja a szerződés létrejöttét. Amennyiben a Vásárló véglegesítette a rendelését és a megadott adatokban hibát fedez fel, akkor a lehető legrövidebb időn belül kezdeményeznie kell a rendelése módosítását. A hibás rendelés módosítását a megrendeléskor megadott e-mail címről küldött levéllel, vagy telefonhívással jelezheti Vásárló az Eladó felé. A módosítási igény érintheti a rendelés átvételének idejét is, ezért ilyen esetben a módosítás elfogadását követően jelezzük Önnek a módosítást követő várható átvételt. Amennyiben a megrendelés már átadásra került a futárszolgálat részére, a módosítás már nem lehetséges. A Szolgáltatót a Megrendelő által tévesen és/vagy pontatlanul megadott adatokra visszavezethető szállítási késedelemért, téves teljesítésért, illetve egyéb problémáért, hibáért semminemű felelősség nem terheli.
5.4. A termékek ára, fizetési módok
A webáruházban a termékek ára forintban kerül megadásra. A termékek ára a megrendelés napján a webáruházban feltüntetett ár. A termékek ára az általános forgalmi adót tartalmazzák. Kedvezményes ár esetén a feltüntetett ár már tartalmazza a jelzett kedvezményt. Webáruházunkban licitálási lehetőség nincs.
Webáruházunkban megrendelés esetén csak előre utalással tud fizetni:
Andrásik 2001 Kft.
OTP BANK NYRT. 11742180-21450022-00000000
Személyes termék átvétel esetén lehetősége van bankkártyás és készpénzes fizetésre.
Jelen általános szerződési feltételek bizonyos átvételi/szállítási formákhoz korlátozott fizetési módokat határoz
meg. A vásárlás bizonylatát a megrendelt csomaggal együtt kézbesítjük az Ön részére. Megrendelése az átutalás jóváírása után kerül feladásra.
Személyes termék átvétel esetén nyugtát mellékelünk. Kérése esetén az utóbbi esetben is számlát állítunk ki.
5.5. Szállítási díj
A termékeket szállítás útján juttatjuk el a megrendelőkhöz. A szállítási díj összegéről a webáruház a megrendelőt a megrendelés leadása után e-mailben tájékoztatja. A pontos szállítási díj függ a termék méretétől, anyagától (pl. ha porcelán nagyobb doboz, több töltőanyaggal).
A csomagolásért nem számítunk fel különdíjat. Csomagolás után a Magyar Posta Címirat kitöltő oldalán a kért személyes adatok (név, cím, szállítási mód, telefonszám, e-mail cím) és a csomagra vonatkozó adatok megadása után a rendszer díjszámítást végez. Erről a szállítási díjról e-mailben értesítjük Önt.
Az alábbi táblázatból tájékozódhat a Magyar Posta Zrt. 2023. március 1.-től érvényes belföldi szállítási díjairól:
BELFÖLDI POSTAI DÍJAK (KIVONAT) Érvényes: 2023. március 01-től A Magyar Posta Zrt. szolgáltatásainak díjai Ft-ban értendőek és az áfa-t tartalmazzák.
Az át nem vett csomag szállítási költségei a Megrendelőt terhelik, melyet szükség esetén a Szolgáltató jogi úton érvényesíthet.
5.6. Szállítási módok
Megrendelt termékét az alábbi átvételi és szállítási módokon veheti át:
Személyesen üzletünkben (ingyenes) előre egyeztett időpontban: KincsesHáz 2330 Dunaharaszti
Soroksári út 65/c.
MPL házhozszállítás (méret és súlyfüggő fuvardíj), a Magyar Posta mindenkori díjszabása szerint.
MPL csomagautomatába (méret és súlyfüggő), a Magyar Posta mindenkori díjszabása szerint.
MPL postán maradó csomag, maximum 10 napig őrzi a Posta (méret és súlyfüggő), a Magyar Posta mindenkori díjszabása szerint.
KÜLFÖLDRE NEM SZÁLLÍTUNK!!
A várható legkorábbi átvétel idejét legkésőbb 48 órán belül válaszlevélben jelezzük, ez általában 1-8 munkanap. Szabadságolás idején a szállítási idő jelentősen megnövekedhet a rendelések számától függően. Személyes átvétel esetén a megrendelt termékeket személyesen veheti át. Az átvétel ebben az esetben díjmentes. Helyszínen kártyás fizetésre is van lehetőség. A megrendelt termékeket a webáruházon feltüntetett elérhetőségeken előre egyeztett időpontban tudja átvenni. Átvételi helyszín: KincsesHáz 2330 Dunaharaszti, Soroksári út 65/c.
Rendelését személyes átvétel választása esetén a jelzett legkorábbi átvételi napot követő 14 munkanapon belül van lehetősége átvenni, ezt követően a rendelését töröljük. Amennyiben rendelésének átvételi idejét meg kívánja hosszabbítani, kérjük jelezze elérhetőségünkön: kincseshaz2001@gmail.com.
Amennyiben a megrendelt terméket valamilyen váratlan okból nem tudjuk Önnek biztosítani, erről haladéktalanul tájékoztatjuk és amennyiben a fizetés megtörtént, a megrendelt termék árát haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül visszatérítjük.
6. ELÁLLÁS JOGA
Fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet szabályozása értelmében a Vásárlónak joga van ahhoz, hogy a Szolgáltatóval kötött Szerződéstől 14 (tizennégy) napon belül indokolás nélkül elálljon. A fogyasztó az indokolás nélküli elállási jogát a termék adásvételére irányuló szerződés esetén a terméknek a fogyasztó vagy az általa megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy általi átvételének napjától számított tizennégy napon belül gyakorolhatja.
A Vásárló elállási jogát erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozatával vagy – választása szerint – a jelen ÁSZF 1. számú mellékletét képező elállási nyilatkozatminta felhasználásával gyakorolhatja postai úton vagy e-mail útján (Postai cím: 2330 Dunaharaszti, Soroksári út 65/c.; vagy a kincseshaz2001@gmail.com e-mail címre).
A Megrendelő nem gyakorolhatja elállási jogát a 45/2014 (II.26.) Korm. Rendelet 29. §. (1) bekezdésében foglalt esetekben különös tekintettel az alábbiakra:
Cégünk által nem befolyásolható, az elállási jog gyakorlására meghatározott határidő alatt is lehetséges pénzpiaci áringadozástól függő termék vagy szolgáltatás esetén
Jellegénél fogva átadás után elválaszthatatlanul más termékkel vegyülő termék esetén
Zárt csomagolású termék esetén, mely egészségvédelmi vagy higiéniai okok miatt az átadást követő felbontás után nem küldhető vissza
Nem előre gyártott termék esetén, amit a Fogyasztó utasítása alapján vagy kérésére gyártottak, illetve olyan termék esetén, amit a Fogyasztó személyére szabtak
Szolgáltatás nyújtására irányuló szerződés esetén a szolgáltatás egészének teljesítése után, ha Cégünka teljesítést a Fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdte meg és a Fogyasztó tudomásul vette, hogy a szolgáltatás egészének teljesítése után felmondási jogát elveszíti
Nem előre gyártott termék esetén, amit a Fogyasztó utasítása alapján vagy kérésére gyártottak, illetve olyan termék esetén, amit a Fogyasztó személyére szabtak
Lezárt csomagolású hang- vagy képfelvétel, számítógépes szoftver adásvétele esetén, ha az átadás után a Fogyasztó a csomagolást felbontotta
Az eligazodást segítendő táblázatban összefoglaltuk az elállásra vonatkozó legfőbb szabályokat:
7. SZAVATOSSÁG, JÓTÁLLÁS
Tájékoztatjuk, hogy webáruházunk használt termékeket forgalmaz. A termékek állapotáról webáruházunk részletes leírást tartalmaz. A megrendelt termékek állapotára hivatkozással szavatossági és jótállási igények korlátozottak, illetve bizonyos esetekben kizártak.
7.1. Kellékszavatosság
A megrendelése alapján létrejött szerződés alapján kellékszavatosság illeti meg a webáruház hibás teljesítése esetén. A webáruház hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. A termék eladója, a szolgáltatás nyújtója a vásárláskor a termékben már meglévő hiba-ok miatt bekövetkező hibáért felelősséggel tartozik. Nem teljesít hibásan a webáruház, ha a megrendelő a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett. A kellékszavatosságra a Polgári Törvénykönyv rendelkezései irányadóak.
6:163. § [A kellékszavatossági igény elévülése]
(1) A jogosult kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított egy év alatt évül el.
(2) Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén a fogyasztó kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított két év alatt évül el. Ha a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés tárgya használt dolog, a felek rövidebb elévülési időben is megállapodhatnak; egy évnél rövidebb elévülési határidő ebben az esetben sem köthető ki érvényesen.
7.2. Termékszavatosság
Ingó dolog/termék hibája esetén választása szerint a Megrendelő kellékszavatossági vagy termékszavatossági igényét érvényesítheti. Termékszavatossági igényként a Megrendelő kizárólag a hibás termék kijavítását vagy kicserélését kérheti. A termék hibás, ha a forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek nem felel meg vagy ha nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal. A Megrendelő termékszavatossági igényét a termék gyártó általi forgalomba hozatalától számított 2 éven belül érvényesítheti. E határidő elteltével e jogosultságát elveszti. Termékszavatossági igény csakis az ingó dolog gyártójával/forgalmazójával szemben gyakorolható. A Megrendelőnek kell bizonyítania a termék hibáját termékszavatossági igény érvényesítése esetén.
A gyártó/forgalmazó kizárólag akkor mentesül termékszavatossági kötelezettsége alól, ha bizonyítani tudja, hogy:
● A hiba a tudomány és technika állása szerint a forgalomba hozatal időpontjában nem volt felismerhető
● A termék hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából ered
● A terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta, illetve hozta forgalomba
A gyártónak/forgalmazónak a mentesüléshez elegendő 1 okot bizonyítania. Ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és termékszavatossági igényt egyszerre, párhuzamosan nem érvényesíthető. Termékszavatossági igény eredményes érvényesítése esetén azonban a kicserélt termékre/kijavított részre vonatkozóan a Megrendelő érvényesítheti kellékszavatossági igényét a gyártóval szemben.
7.3. Jótállás
A jótállás az eladó fokozott felelősségvállalása a hibás teljesítésért. Az eladó a jótállással azt „garantálja”, hogy az általa eladott dolognak nincs és a jótállás ideje alatt nem is lesz hibája. Ha tehát a termék a jótállás időtartama alatt meghibásodik, akkor a törvény vélelmezi, hogy a jótállásra kötelezett hibásan teljesített, ezért neki kell bizonyítania, hogy hiba oka a teljesítés után keletkezett (pl. a hibát a nem rendeltetésszerű használat okozta).
Ha ezt nem sikerül bizonyítania – független szakértői véleménnyel -, akkor köteles a terméket javítani vagy kicserélni, és ha ezekre nem képes, akkor a vevő jogosult árleszállítást kérni, a terméket a jótállásra kötelezett költségén kijavíttatni, vagy – végső soron – elállni a szerződéstől.
A jótállásból kétféle van: a kötelező jótállás, amelyet jogszabály ír elő számos termékre, illetve létezik még a szerződéses jótállás, ezt az adott cég biztosíthatja a vásárlónak egy-egy termékre annak érdekében, hogy nála vásárolják meg azt. Ezt általában a kötelezőnél hosszabb időre adják a cégek vagy szolgáltatók.
A 2021-től bevezetett sávos jótállás azt jelenti, hogy sok terméknél az ártól függ a kötelező jótállás időtartama.
- a 100 ezer forint alatti termékeknél kötelezően 1 év,
- a 100-250 ezer forintosaknál minimum 2 év,
- a 250 ezer forintnál drágábbaknál pedig 3 év
Lényeges, hogy lehetnek olyan gyártók és kereskedők, akik ennél hosszabb időre vállalnak jótállást, mert megbízhatónak tartják a terméküket ezáltal a vásárlók inkább tőlük vásárolják meg az adott terméket. A jótállást érintő életbe lépett új szabály az is, hogy a kereskedők elektronikus jótállási jegyet adhatnak, ezt legkésőbb a termék átadását vagy üzembe helyezését követő napon kell megtenniük. A jótállási jegyen fel kell tüntetni a vállalkozás képviseletében eljáró személy elektronikus aláírását. Fontos, hogy az elektronikus jótállási jegy nem kötelező, csak lehetőség a kereskedők számára. Az eligazodást segítendő táblázatban összefoglaltuk a szavatosságra és a jótállásra vonatkozó legfőbb szabályokat:
8. PANASZKEZELÉS
A Megrendelő a terméket, illetőleg a Webshop tevékenységét illető kifogásait a következő elérhetőségeken juttathatja el az Eladóhoz:
● E-mail cím:
● Telefonszám:
A Megrendelő elsősorban írásban, egyes esetekben azonban szóban is közölheti Eladóval panaszát. A panasz vonatkozhat a Webshop részéről eljáró személy viselkedésére, munkájára, esetleg mulasztására, mely a termék forgalmazásával, értékesítésével közvetlen kapcsolatban áll. A szóbeli panaszt Eladó haladéktalanul kivizsgálja és lehetőség szerint megoldja.
Amennyiben a Megrendelő nem ért egyet a panasz kezelésével vagy a panasz haladéktalan kivizsgálása nem lehetséges, Eladó a panaszról és azzal kapcsolatos álláspontjáról jegyzőkönyvet vesz fel, melynek másolati példányát eljuttatja a Megrendelő részére (személyes jelenlét esetén helyben átadja). E-mailen érkezett panasz esetében 30 napon belül a válasszal együtt megküldi a Megrendelő részére. Az írásbeli panaszt Eladó a beérkezéstől számított 30 napon belül írásban megválaszolja. A panasz elutasítása esetén Eladó álláspontját köteles megindokolni.Eladó köteles a panaszt egyedi azonosítószámmal ellátni – telefonon, illetve egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás útján közölt szóbeli panasz esetén.
Tartalmaznia kell a panaszról felvett jegyzőkönyvnek:
● Panasz eljuttatásának helyét, módját, idejét
● Megrendelő nevét, lakcímét, elérhetőségét
● Megrendelői panasz részletes leírását, továbbá a dokumentumok, iratok, bizonyítékok jegyzékét
● Eladó nyilatkozatát a Megrendelői panaszt érintő álláspontjáról, ha annak haladéktalan kivizsgálása
megoldható
● Jegyzőkönyv felvételének helyét és idejét
● Jegyzőkönyvet felvevő személy- és a Fogyasztó aláírását – ez utóbbit abban az esetben, amennyiben
személyes jelenléttel történik a szóbeli panasz közlése
● A panasz egyedi azonosítószámát – telefonon, illetve egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás útján
közölt szóbeli panasz esetén
Eladó a panaszról felvett jegyzőkönyvet és válaszunk másolati példányát 5 évig megőrzi, ellenőrző hatóság kérésére bemutatja. Eladó a Megrendelőt írásban tájékoztatja, amennyiben a panaszt elutasítja, hogy panaszával mely hatóság vagy Békéltető Testület eljárását kezdeményezheti. Tartalmazza a tájékoztatás az illetékes hatóság és a Fogyasztó lakóhelye/tartózkodási helye szerinti Békéltető Testület székhelyét, levelezési címét, elérhetőségeit (weboldal, e-mail, telefonszám), valamint Eladó Fogyasztói jogvita rendezése céljából történő Békéltető Testületi eljárás igénybevételével kapcsolatos álláspontját.
Abban az esetben, ha Eladó és a Megrendelő közti jogvita tárgyalások útján sem rendeződik, további jogérvényesítési lehetőségekkel élhet a Megrendelő:
a) Fogyasztóvédelmi Hatósági eljárás:
A Fogyasztói jogok megsértése esetén a Fogyasztó jogosult panaszt tenni a lakóhelye szerint illetékes Fogyasztóvédelmi Hatóságnál. A hatóság dönt a Fogyasztóvédelmi eljárás lefolytatásáról a panasz elbírálását követően. Az elsőfokú hatósági feladatokat a járási hivatalok látják el. Elérhetőségük:
http://jarasinfo.gov.hu/
b) Bírósági eljárás:
A Fogyasztó polgári eljárás keretein belül jogosult a jogvitából származó követelésének bíróság előtti érvényesítésére a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, valamint a Polgári Perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény rendelkezései szerint.
c) Békéltető Testületi eljárás:
Jogosult a Megrendelő a lakóhelye/tartózkodási helye szerint illetékes Békéltető Testülethez fordulni, ha Fogyasztói panaszát elutasítjuk. Az eljárás megindításának feltétele, hogy a Megrendelő az Eladóval közvetlenül megkísérelje a vitás ügy rendezését. A Békéltető Testületi eljárásban Eladót együttműködési kötelezettség terheli. Ez alapján Eladó köteles a Békéltető Testület felhívására válasziratot megküldeni, valamint a Békéltető Testület előtti meghallgatáson megjelenni és egyezség létrehozatalára feljogosított személy részvételét biztosítani.
Ha Eladó székhelye/telephelye a területileg illetékes Békéltető Testületet működtető kamara szerinti megyén kívül található, Eladó együttműködési kötelezettsége a Fogyasztói igény megfelelő írásbeli egyezségkötés lehetőségének felajánlására terjed ki.
Amennyiben fenti együttműködési kötelezettségünknek Eladó nem tesz eleget, a Fogyasztóvédelmi Hatóság hatáskörébe kerül az ügy, mely szerint a cégek jogsértő magatartásakor kötelező bírságkiszabás van érvényben, ettől eltekinteni nem lehet. A bírság összege kis- és középvállalkozás számára 15.000 –
500.000 Ft-ig, 100 millió Ft feletti éves nettó árbevétellel rendelkező nagyvállalat számára pedig 15.000 Fttól a vállalat éves nettó árbevételének 5%-áig, legfeljebb 500 millió Ft-ig terjedhet. A Fogyasztó kérelmezheti a Békéltető Testületi eljárás megindítását. A kérelmet írásban (levél, fax, távirat útján, illetve a Békéltető Testület weboldalán, elektronikus formában), a Békéltető Testület elnökéhez szükséges eljuttatni.
A kérelemnek tartalmaznia kell:
● Fogyasztó nevét, lakóhelyét/tartózkodási helyét, elérhetőségét
● Fogyasztói jogvitával érintett cég nevét, székhelyét/telephelyét
● Fogyasztó álláspontját és az azzal kapcsolatos bizonyítékokat, tényeket
● Fogyasztó nyilatkozatát, hogy megkísérelte a vitás ügy rendezését közvetlenül az érintett vállalkozással
● Fogyasztó nyilatkozatát, hogy más Békéltető Testületi eljárást nem kezdeményezett az ügyben, nem indított közvetítői eljárást, keresetlevelet nem adott be, fizetési meghagyás kibocsátására irányuló kérelmet nem terjesztett elő
● Testület döntésére irányuló indítványt
● Fogyasztó aláírását
● Amennyiben a Fogyasztó az illetékes Békéltető Testület helyett más testületi illetékességet kérelmezett, annak megjelölését
Mindenképpen csatolni szükséges a kérelemhez azon okiratot vagy másolatát, mely tartalmára bizonyítékként hivatkozik a Megrendelő (a cég panaszt elutasító írásbeli nyilatkozatát, ha ez nem áll rendelkezésre, akkor a Megrendelő által birtokolt írásos bizonyítékokat az egyeztetés megkísérléséről).
Amennyiben meghatalmazott jár el a panasz ügyében, a kérelemhez mellékelni szükséges a Megrendelő által kiadott meghatalmazást.
További információ a Békéltető Testületekről: http://www.bekeltetes.hu
További információ a területileg illetékes Békéltető Testületekről: https://bekeltetes.hu/index.php?id=testuletek